Annons31 Oct 2019

LAGSPELAD FRAMGÅNG

Glädje, mathantverk och det familjära är tre huvudnycklar till deras framgång. Genom att bemöta och förändra Stockholms krogvärld bygger de sitt koncernimperium allt större, dessutom med ett nytt koncernnamn. Vi har träffat hjärnorna bakom restaurangerna som alla känner till.

Vi har tidigare känt till dem som PDF Brasserie Group, nu med nytt namn- Brasseriegruppen. Säkerligen känner du till någon eller flera av deras restauranger. De är en av Stockholms största restaurangkoncerner med populära tillhåll på flotta adresser. Med namn som Prinsen, East, Il Tempo, Zink, Il Cafe och Trattorian poppar det säkert upp härliga minnen hos dem flesta. Koncernen har flera restauranger under sitt paraply men de är långt ifrån klara med sin expandering. Bröderna bakom fasaden-Daniel och Filip Guvens vilja att växa och expandera tar aldrig slut, samtidigt vilar här en revanschkänsla som genomsyrar hela verksamheten.

Bröderna var bara sex respektive åtta år när de började hjälpa sin far vid restaurangen i Uppsala. Ständigt med en bevisvilja och mål att arbeta sig uppåt, från disken, till köket vidare till ekonomiansvar. Utan genvägar har de kämpat sig fram till den första egna restaurangen.

Året var 2010 och bröderna bestämde sig för att köpa den anrika restaurangen Prinsen.

På plats jobbade Theo Stefanidis som källarmästare.

– Första gången jag träffade Daniel sade jag åt honom att gå tillbaka till skolbänken, säger han med ett skratt och fortsätter, jag har alltid trott på killarna och lärt dem allt jag kan.

Bröderna själva beskriver honom som sin lärare och idag efter alla år tillsammans ser de varandra som familj.

– Vi hade mycket emot oss när vi köpte Prinsen, vi blev ifrågasatta av så väl hyresvärd som besökare. Ingen trodde att vi skulle klara av att förvärva den anrika restaurangen, säger Daniel.

Sex månader passerade och brödraparet hade visat vad de gick för med siffror som fick omgivningen att höja ögonbrynen.

Peter Nordin som de köpt krogen av ville bilda en koncern tillsammans med bröderna från Märsta och tillsammans skapade de PDF som står för Peter, Daniel och Filip. Från det första beslutet för nio år sedan till att idag driva en restaurangkoncern med 600 anställda.

Istället för att skapa färdiga koncept och anställa därefter, är medarbetarna med i hela processen.

– Restaurangstockholm är stort och mycket är redan gjort. För att skapa nya upplevelser har vi rest mycket och inspirerats av såväl smaker, kök och arkitektur, säger Filip.

För att skapa nytt har de tagit direktkontakt med arkitekter i London, Paris och Berlin för att våga pusha koncepten och presentera krogar som inte finns i Stockholm i dag.

Filip fick släppa slevarna i köket och kliva in som VD 2018 för att komma närmre företagets kärna.

– Hjärtat och hjärnan måste vara på samma plats för att driva det vidare, säger Filip. Familjen är viktig för dem och visst har de en stor familj. Filip med fem barn och Daniel med fyra och förutom familjefäder så står de sina 600 anställda nära.

– Vi är en familj och det som är viktigt för oss är att de anställda ska kunna prata med oss om allt. Vi är alltid tillgängliga och det inte bara för jobbsamtal, säger Filip.

Daniel fyller i

– Ägandet betyder ingenting vi jobbar alla för samma sak. En platt organisation där medarbetarna betyder allt, vi värdesätts deras individuella styrkor.

Tillsammans gillar de att stötta och öppna dörrar för arbetstillfällen och utveckling.

Senaste tillskottet är Gastrotek Zink på Östermalm.

Inget lämnas åt slumpen i det de gör och den höga standarden som de står för.

– Passion för maten och dess hantverk i en helhetsupplevelse med alla bitar på rätt plats. Det är vad du som kund kan förvänta dig vid ett besök, säger Filip och de andra nickar instämmande.

– Gamla Wienercaféet byter namn och slår inom en snar framtid upp portarna med ett helt nytt koncept, säger Filip.

Samtidigt öppnar Gastrotek Zink portarna på Grev Turegatan.

– Vi har skapat Östermalms närmsta kvarterskrog med råvaror från medvetna gårdar, säger Daniel.

För att likt restaurangerna alltid vara rätt i tiden genomfördes nyligen ett namnbyte på hela koncernen till Brasseriegruppen.

– En uppdatering och en markering för koncernens 2.0, säger Anna Sjödin, marknadschef.

Det må kännas långt bort men julen är nära. Vid årets julbord väntar en utmaning.

– Utan att vi ska bortse från det traditionella julbordet möter vi det svenska, asiatiska och italienska. Vi har även julbord-to-go från Villa Godthem, säger Theo.

Kvalitetsstämpel 2.0 har bara börjat och den familjära koncernen kommer aldrig släppa känslan av att vilja vara dubbelt så duktiga.

– Det är inte jaget som gör det utan laget, avslutar Filip.

Brasseriegruppen kommer vi med säkerhet att höra mer om i framtiden.

Nyfikenhet, matglädje och hantverk står i fokus. Med en säsongsbetonad meny och tillhörande råvaror.

VÅRA UTGÅVOR