PORTRÄTT03 Feb 2019

DRÖMMAR AV SPETS

Hon klippte sönder sina barnkläder, lever för färg och kallar sig själv materialnörd. Kreationerna bärs av såväl brudar på väg till altaret som våra prinsessor.
Vi har träffat Therese Zetterberg för en pratstund om brudmodet i vår, den svårsmälta drömmen och drivet i skapandet.

Av Sara Ericsson Foto Caroline Winberg & Suzanne Elvi Emanuelsson

KREATÖREN

Namn Therese Zetterberg.
Ålder 35 år.
Yrke Creative director.
Aktuell med Butik på Grev Turegatan 9 samt UK-etablering.

I de antika klädskåpen från 1700-talet hänger klänningar i en salig blandning. Med allt från fjäder-prytt, glitter och pälsar till vintage och Zetterberg couture. På fåtöljerna ligger hattar i olika kulörer och väskor av olika storlekar. Att Therese gillar vackra ting går inte att gå miste på.

– Hela mitt hem är som en aftonklänningsgarderob, säger hon och ler.  Tystnaden och lugnet ligger som ett lock ute på Brännö, här på den bilfria ön i Göteborgs skärgård bor hon på halvtid tillsammans med sin labrador Selma, då de inte bor i London eller på Östermalm.

– Kontrasten mellan det stökiga storstadslivet med lyx, god mat, butiker i varje hörn och allt vad det innebär till en promenad på ön i avskildhet, flödande kreativitet och eldande i vedspisen för att hålla värmen. Kombinationen gör mig levande, med en fot i båda världarna blir jag lycklig och känner harmoni.

Det har gått närmare elva år sedan Therese startade sitt märke, döpt efter hennes efternamn Zetterberg där den kompletterade smyckekollektionen Lily and Rose har toppat mångas önskelistor. Men vägen dit var inte lika skirt vacker som tygerna hon arbetar med.

– Redan i tjugoårsåldern startade jag ett varumärke där de stora beställningarna blev allt fler, det hanns inte med och gick inte att driva runt. Jag tog ett lån för att täcka kostnaderna men klarade inte av att ro det i land. Jag fick då börja om på noll hemma i köket och sy upp balklänningar som frilansande designer för att överleva. Det viktigaste var att fortsätta tro på idén oavsett motgångar och andras åsikter. Till slut kunde jag öppna en livsstilsbutik med unika plagg och inredningsdetaljer, när den såldes gick startskottet för Zetterberg.

Redan som barn stod det klart att det var designer hon skulle bli. Sönderklippta kläder hörde vardagen till.

– Jag såg inte klok ut, klippte sönder kläder för att sy om dem. Med en dragningskraft till det vackra med starka åsikter om vad jag gillade.

Egensydda kläder redan som barn, när väcktes tanken om att skapa klänningar?

– Jag har alltid varit flickig, för mig föll det sig naturligt att skapa just klänningar. Under gymnasieutbildningen i konfektion och damskrädderi insåg jag hur uttråkad jag blev av att sy kavajer eller byxor, det var klänningar jag ville skapa.

Efter vidareutbildningen på Nordisk Designskola var klänningsdrömmen ett faktum.

Så var hittar du inspirationen till dina skapelser?

– Överallt, i en bok, en samling vintagekläder, arkitektur, platser, en kärlekshistoria men främst antikviteter. I mina dagdrömmar hittar jag på historier om människan som ägt plagget eller saken som jag inspirerats av. Ibland är det verkliga historier, nästa gång hundra procent fantasi. Oavsett vad så blir resultatet detsamma, en ny kollektion med nya klänningar.

Med en stark bild av vad du alltid velat skapa, vem är din förebild i modevärlden?

– Coco Chanel har alltid varit och är fortfarande det. En stark kvinna som levde så olikt andra kvinnor under den tiden. Vågad, egen och passionerad med en enorm talang. En förebild för varje kvinna som redan i början av 1900-talet ville leva med samma rättigheter som männen och inte accepterade något annat.

Stora förebilder som kronprinsessan Victoria och prinsessan Sofia har burit din design, hur känns det?

– Jag blir glad för alla vackra och intressanta kvinnor som väljer att bära mina kreationer.

De utmärker sig i materialet, vad är hemligheten?

– En klänning får gärna vara enkel i formen om man jobbar med vackra material. Återkommande är spets, silke, sidenchiffonger. Jag är en materialnörd av rang och älskar handgjorda couture-spetsar från Frankrike och italienska band. Att hitta det perfekta vintagebroderiet och få inkludera det i nästkommande kollektion ger mig en kick, det är i Paris jag hittar guldkornen.

För tio år sedan påbörjades brudkollektionen, hur kom det sig?

– Efter flera förfrågningar och beställningar av de cremefärgade aftonklänningarna insåg jag att det fanns ett begränsat utbud i Sverige. Jag började designa brudklänningar och efterfrågan blev enorm och täckte höga kostnader som företaget haft. Det gav mig utrymme för att sväva ut i min design och sy upp i finare material. Att designa brud är fantastiskt kreativt och en ära.

Hur lång är processen att ta fram en brudklänning?

– Minst sex månader. En lång process med provningar, beställning av handgjorda spetsar som framställs i en anrik process. Därefter ska den sys i våra ateljéer där det är jag som designar det mesta. Till hjälp har jag min högra hand, bästa vän och designer i ett, Anna Karlsson.

Hur skiljer sig brudmodet i Sverige från andra länder?

– Den svenska bruddesignen är mer centrerad till enkelhet med en eller få detaljer. I andra länder består klänningen ofta av en fin silhuett men med för många detaljer.

Så hur ser Zetterbergbruden ut i vår?

– Avskalat, bohemiskt romantiskt med inslag av fyrtio- och femtiotal. Med diadem i håret eller färska blommor. Silkesunderklänningar med diskreta broderier och i vår kommer den nya oyster-nyansen som spås bli mycket populär.

Din design finns lättillgänglig på Östermalm, berätta mer.

– Jag hade länge velat öppna en butik i Stockholm. När vi äntligen hade råd och vi hittade en lokal så kändes det helt rätt. Drömmen om en varm butik med känsla av en walk-in-closet är nu ett faktum. Varje centimeter i lokalen är omgjord och utgör en känsla av fransk boudoir. På andra våningen finns en punschveranda och ett speciellt brudrum. Hela butiken är unik med möbler och dekorationer som jag for runt i hela Sveriges antikaffärer för att hitta. Hit kommer blivande brudar för att hitta sin klänning och samtidigt ta del av den franska romantiska miljön med ett glas champagne i handen.

Ditt företag är en stor del av ditt liv, vilken är din drivkraft?

– Att lyckas med det jag älskar och kunna försörja mig på mitt skapande. Med en stark röd tråd har jag alltid trott på min idé. Trots motgångar har jag dedikerat snart elva år av mitt liv till Zetterberg och även mina smycken Lily and Rose. I dag är jag duktigare på att ge mig själv tid för ledighet, men drivet kommer i att jag har lyckats med något som är en del av min personlighet. Förra veckan gick jag förbi min butik efter en middag på Östermalm. Jag blev överväldigad och har svårt att ta in att det är min butik i mitt namn. Det är en dröm jag har haft så länge att det kommer att ta tid att smälta den.

Intervjun publicerades först i Älskade Östermalm nr 02 2018.

VÅRA UTGÅVOR