RUNT HÖRNET08 Nov 2019

IT´S A MANS WORLD

Ikonerna Barneys och Bergdorf Goodman i NYC tävlade om att få exklusivitet. På NK utklassade de Tom Ford. Och i somras öppnade de sin första flaggskeppsbutik – mitt på Stureplan. CDLP har med andra ord visat att varken gult, eller kalsonger, behöver vara särskilt fult. Vi träffade en av männen bakom succén, Andreas Palm, för att prata manlighet, sexappeal och så klart – kalsonger.

Av: Nathalie Wänblad Foto: Christian Larson, Erik Undehn.

Vi är omgivna av dyra hustak. En liten undangömd oas mitt i stadskaoset. Andreas Palm har dragit ut min stol och gestikulera år mig att sätta mig ned. Kan inte låta bli att dra lite på munnen. För få gester är väl ändå så förknippade med manlighet som just denna. Eller ja, det kanske beror på vem du frågar i och för sig. I kölvattnet av ”den manliga blicken” verkar det nämligen bli allt svårare att pinpointa vad manlighet är. Inte minst om du är man själv.

Vet du vad sanningen är? Män pratar inte om det. Vi gör ju det, men väldigt, väldigt sällan pratar män om vad manlighet är, säger Andreas och fortsätter sedan. Efter Metoo var det massa män som blev lite ”jaha, och vem ska jag vara nu då? Är all maskulinitet toxic?” Vi vill lyfta fram maskulinitet på det sätt som vi tycker är laddat med rätt känslor.

Män som vågar gå sin egen väg. Män som vågar misslyckas. Män som är in touch with their feelings. Där har ni hemligheten bakom CDLP. De har omvärderat mannen. Placerat honom i en ny, modern kontext. En kontext som berör långt mycket mer än att bara hotta upp en sedan länge förfallen och förlegad ”kalsongtradition”.

– Manlighet har porträtterats på ett sätt som är sjukt daterat och väldigt sexistiskt. Inoljade snubbar som spelar fotboll och är 22. Jag känner noll. Noll. Kul för han, men jag ser upp till män som vågar göra sin grej. Vi pratar om att det har sett ut så här för kvinnor, men män har porträtterats på exakt samma sätt och det har på något sätt bara passerat, säger Andreas.

Det är inte svårt att revolutionera en kategori som är mer eller mindre icke-existerande. Ett öppet mål om vi hård drar det. Still. De är ingen som har scoreat innan CDLP. Det har gått närmare tre år sedan de lanserade sina första kalsonger. Storyn bakom varumärkets är numera också rätt välkänd. Den om hur de två vännerna, Christian Larson och Andreas Palm, delade X antal hotellrum och såg varandra i det ena bisarra paret kalsonger efter det andra.

– Storyn är faktiskt sann, att vi såg varandra i kalsonger rätt ofta. Vi båda har en rätt avskalad stil i övrigt, men nu var det bara, Andreas skrattar och skakar på huvudet. Det gick till en punkt där det bara blev ”vad fan har du på dig?” Jag har någon film på Christian när han står i ett par rosa Björn Borg-kallsonger i ett hotellrum i Barcelona och sjunger.

Istället för att enbart titta på varandra började de även titta på andra män, män som de tyckte var maskulina, som Sean Penn och Jonas Åkerlund. Hade de också fireflames och julgranar på sina kalsonger? Behövde alla män kompromissa? Något stämde inte riktigt med den ekvationen. Den bristande länken ledde dem så småningom till Kina och Underwear City där sisådär 80 procent av all världens kalsonger tillverka.

– Vi besökte Underwear city där de spottar ut miljoner kalsonger på licens i världens sämsta bomull. Och de gör till alla varumärken. Alla. Det var då vi bestämde oss.

Resten är så att säga historia. Både Christian och Andreas hade framgångsrika karriärer på varsitt håll i bagaget. Båda hade ett till kapitel i sig. Inspirerade av vad Ben Gorham hade gjort med Byredo några år tidigare skapade de ett alternativ till licenserna. Och det gick hem. Minst sagt. Sedan dess har de ikoniska varuhusen Barneys och Bergdorf Goodman i New York tävlat om att få exklusivitet. De har utklassat Tom Ford på NK och säljer som smör i solsken på Mr Porter. I somras öppnade de dessutom sin första flaggskeppsbutik, mitt på Stureplan. Det är den första butiken med A-läge som säljer mens essentials.

De är inte rädda för att sticka ut hakan. Deras homoerotiska estetik frångår normen och gör det intressant. Kittlande. Allt det som kalsonglådan inte har varit tidigare. De överraskar ständigt. Inte minst tack vare sina samarbeten, som det med konstnären Tom of Finland, mest känd för sin homoerotiska konst.

– Vi blev kontaktade av Tom of Finland Foundation hösten 2017. Bland de finaste mejlen vi har fått. Vi fock tolka några av hans skisser och gjorde en tanga och en jockstrap. Det är ett av de samarbeten jag är mest stolt över, även om vi säkert förlorade en del kunder på det som tyckte att det blev för mycket.

I somras lyckades de med konststycket att skapa en hype kring speedon. Något som ditintills verkat totalt omöjligt. Kampanjbilderna var out of this world. Precis som alltid. Bildgreppet är ytterligare något som särskiljer CDLP.  En förtjänst helt och hållet tack vare Christians genialitet bakom kameran Det är också sedan gammalt att de bara plåtar sina vänner och inte använder sig av modeller. Nu till hösten lanserar de homewear, eller loungewear. Ett fortsatt steg i att utveckla och flytta fram mäns utrymme att känna sig stiliga, välklädda – och sexiga.

– Män tänker aldrig sexig. Jag har aldrig hört det, eller ens tänkt det själv. Inte förrän jag satte på mig en y-front. För att inte tala om den där jäkla jockstrapen. Det är häftigt. Det ska jag också berätta om, säger Andreas och reser sig upp.  Vill du ha mer kaffe?

VÅRA UTGÅVOR