DESIGN07 Feb 2019

SLITSTARK KÄNDIS

Två svenska konstnärer har tillsammans tolkat Kånken. Ett resultat kallat Kånken Art. Vi har tagit en närmre titt på den nya skepnaden.

Av Sara Ericsson

Redan år 1978 skapades Kånken i hopp om att underlätta för alla ryggproblem som uppstått bland svenska skolbarn. Som utgångspunkt att det skulle rymma det mest synonyma med skolgången- två A4-pärmar.
Ryggan blev en favorit för många och den växte snabbt i populäritet. I dag används den av både barn och vuxna i hela världen.

Kan det vara dess tidlösa design eller slitstarka material som gjort den så populär?
Något har den som lockar alla åldrar att slänga upp den på ryggen.

Hållbarhetsperspektivet
När väskan tillverkas så går inte mycket av materialet till spill. Dess remmar är ihopsydda med långt vävband som bidrar till slitstarkhet och gynnar väskans livslängd.

År 2016 utnämndes väskan och blev erkänd som ett konstverk. Föreningen Svensk Form som tillämpade den och hänvisade till dess distinkta, diskreta design med stor funktionalitet.

Kånken är känd över hela världen för sin ikoniska design. Nu är det dags för ett nytt utseende. En hyllning till den kreativitet och hängivenhet som väskan väcker, för att skapa historia igen.

I ett innovativt samarbete med konstnärerna Cecilia Hikkilä och Erik Olovsson som designat utifrån deras relationer med naturen. Där varje ryggsäck ger tillbaka till naturen med en procent av intäkterna genom Artiv Fox Initiative. En fond som stödjer projekt som skyddar och bevarar flora, fauna och friluftsliv. Den nya designen hyllar mångfalden både i naturen och bland oss människor.

text 2

Cecilia Heikkilä är grafisk designer och har bland annat skrivit och illustrerat barnböcker. Djur och natur är synonymt med hennes arbete och influenserna till hennes design ”Fable” kommer framförallt från den nordiska naturen.

Erik Olovsson är designer och jobbar med produkter, möbler och grafisk design. Han driver en egen studio i Stockholm där han försöker få till en intuitiv och experimentell start på sina projekt.

– För mig är skogen och naturen platser där ovisshet och
slump råder, på ett sätt som är både farligt och vackert. Men
jag tror att ju närmare vi kommer naturen desto mer vill vi
skydda den. Det är det som har inspirerat min Kånken Art, säger Cecilia.

– När Fjällräven bad om ett samarbete sa jag genast ja.

Målet för Arctic Fox Initiative ligger så nära mitt hjärta och jag har alltid älskat Fjällräven, så jag är glad och stolt över att vara med och bidra.

– Kånken fanns alltid där när jag växte upp och den är djupt
rotad i min barndom. Så det har varit en ära och en intressant
utmaning att få jobba med det här projektet, säger Erik.
– Jag har så många minnen från hur vi fjällvandrade med
familjen när jag var liten. Det var en upplevelse att se det
föränderliga landskapet och det ständigt skiftande vädret som
skapade nya scener framför oss. Det var något väldigt stort och meningsfullt för mig. Min version av Kånken Art är ett abstrakt sätt att beskriva de lager av natur som är kopplade till mina egna minnen av fjällen.

De specialdesignade väskorna kommer att finnas i butiker över hela världen från och med den 15 mars 2019. Kan du inte vänta? Den 15 februari smyglanseras väskan i Östermalmstrakten. Fjällrävens Brand Stores Kungsgatan 26.

VÅRA UTGÅVOR